Tein produktioni ohjelmistoyritys MeKiwin peliosaston tilauksesta. Tehtäväni oli luoda 3D-mallit muinaisesta avaruusoliosta (Anunnakista) ja tämän avaruusaluksesta MeKiwin VR (virtuaalitodellisuus) -peliin -Cave Diggeriin. Sen jälkeen minun oli tarkoitus animoida Anunnaki liikkeentunnistuspuvulla. MeKiwi tuotti konseptikuvat molempiin malleihin. Valitettavasti kuvia joutui odottamaan hetken ja avaruusolion konsepti tehtiin uudelleen sen jälkeen, kun olin jo alkanut työstää mallia.
Avaruusaluksen mallintaminen sujui ilman suuria ongelmia, aiemman kokemukseni ansiosta. Anunnakia mallintaessani yritin ajatella miten osat liikkuvat animaation aikana ja kiinnitin erityistä huomiota taitoskohtiin. Animointiin päästessä kaikki ei kuitenkaan mennyt suunnitellusti. En pystynyt olemaan paikalla animaation nauhoituksessa, eivätkä nauhoitusta tehneet huomioineet lainkaan Anunnakin haarniskaa ja valtikkaa. Vision esittäneellä tilaajalla ei myöskään ollut kohtaukseen käsikirjoitusta, joten puvulla tehdyt nauhoitukset eivät onnistuneet, eikä niitä ehditty ottaa uudestaan ennen kuin puku jouduttiin palauttamaan. Siispä jouduin lopulta tekemään animaation perinteisesti.
En ollut ennen tehnyt 3D-animaatioita, joten opettelin kaiken tyhjästä ja opettelussa luonnollisesti kului aikaa. Hameen animoiminen oli erityisen vaikeaa ja minulla kesti kauan ennen kuin sain selville toimivan tavan animoida se. Aikataulu petti aika pahasti, mutta sain lopulta tuotettua 2 hyvännäköistä mallia ja sujuvan animaation, jotka ovat kaikki osana peliä.
I created my production by the request of software company MeKiwis gaming department. My task was to create 3D models of an ancient alien called Anunnaki and of their spaceship for MeKiwis VR (virtual reality) -game Cave Digger.
After that I was
ment to animate the Anunnaki using a motion capture suit. MeKiwi produced the
consept art for both models. Unfortunately I had to wait for both consepts, and
the aliens consept got remade after I had already started workind on the model,
meaning I had to start again. Modelling the spaceship went smoothly, thanks to
my prior experience in 3D modelling, but as I started modelling the Anunnaki I
had to think how all the parts would move when animated. I feel I did a rather
good job with it. The animating, however, didn’t go quite as planned. I was
travelling when the motion capture files were recorded, and was therefore unable
to take part in the recording. The people who recorded the files failed to
animate the Anunnaki’s staff, and didn’t take their armor into consideration. The
scene also had no script and so, the recordings were almost impossible to use. We
couldn’t find time to retake the recordings before the sute had to be returned,
so in the end I decided to animate the Anunnaki more traditionally, using key
frames. I had no previous experience of
3D animating, so I had to learn it from scatch, which naturally took quite alot
of time. Animating the Anunnaki’s skirt was especially troublesome and it took
a long time to find a functional solution to it (and an even longer time to do
it).
I wasn’t able to finish my production in schedule,
but I did manage to produce two good looking 3D models and a smooth animation,
all of which are now published in the game.